خیلی ازافراد فکر می کنند که پوستر دیواری همان کاغذ دیواری است و فرقی بین آنها قائل نمی شوند در صورتی که این دو محصول از نظر کاربرد، هزینه، نصب و جنس با یکدیگر متفاوت هستند و استفاده از هر کدام مزایا و معایبی را به همراه دارد. در ادامه تفاوت های عمده پوستر دیواری و کاغذدیواری را به طور مختصر به شما تو خواهیم داد.

کاغذدیواری چیست؟

به طور خلاصه، کاغذ دیواری یک طرح تکرار شونده است اما پوستر دیواری یک طرح کامل است که در اندازه‌ی خاصی چاپ میگردد.

همانطور که می دانید، کاغذ دیواری (Wallpaper) محصولی است دکوراتیو (یا تزئینی) که از آن برای پوشش و زیبایی سطح دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از کاغذ دیواری و با تکنیک های متفاوت تولید می‌شوند. برخی از این تفاوت‌ها مربوط به جنس و مواد اولیه‌ی کاغذ دیواری هستند و بعضی مربوط به روش چاپ الگو یا طرح روی آن. این محصول به طور معمول در قالب رول‌هایی عرضه می‌شود که هریک حدود 5 مترمربع از سطح یک دیوار را پوشش می‌دهند. نصب کاغذ دیواری ساده و با استفاده از چسب های مخصوص انجام می‌شود. البته توصیه‌ی اکید می‌شود برای حصول بهترین کیفیت نصب، این کار به نصاب حرفه ای کاغذ دیواری سپرده شود( به طور کلی در دیوار هایی با ارتفاع استاندارد نهایت 3 متر ، برای تعیین تعداد رول مورد نیاز فقط عرض دیوار را بدون در نظر گرفتن ارتفاع اندازه بزنید عدد حاصله رو تقسیم بر 1.5 کنید عدد اعشار رو رو به بالا رند کنید عدد حاصله تعداد رول مورد نیاز شماست.)
کیفیت و مقاومت کاغذ دیواری به جنس و موادی که در ساخت آن به کار رفته اند بستگی دارد. برخی از آنها، مانند کاغذ دیواری وینیل در مقابل آب، رطوبت، نور خورشید یا حتی تا حدودی خط و خش مقاومت خوبی دارند اما کاغذ دیواری هایی نیز وجود دارند که در مقابل این موارد کاملاْ آسیب پذیر اند.

فراموش نکنید که نصب درست و اصولی کاغذ دیواری نیز بر ظاهر و ماندگاری آن تاثیر فراوانی دارد.  


استفاده از کاغذ دیواری به دلیل مزایایی که به عنوان یک دیوارپوش (Wall covering) دارد بسیار مورد توجه طراحان دکوراسیون قرار گرفته است. تنوع در طرح و رنگ، سازگاری و هماهنگی با تمام سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی، تمیزی و سرعت بالای نصب و تعویض کاغذ دیواری و هزینه‌ی کمتر نسبت به نقاشی از مزایای کاغذ دیواری اند. بعلاوه، از کاغذ دیواری در تمام ساختمان‌ها با کاربری اداری، خانگی، شرکتی و اقتصادی می‌توان استفاده کرد. سرعت نصب و تعویض با هزینه‌ی پایین هم باعث شد است که کاغذ دیواری بهترین گزینه برای اجرای دکورهای موقت باشد، مانند نمایشگاه‌های چند روزه. علاوه بر پوشش دیوار، از کاغذ دیواری برای پوشش سقف اتاق‌ها یا حتی جاهایی همچون داخل قفسه ها، کمد ها و کتابخانه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

پوستر دیواری چیست؟

پوستر دیواری نوعی دیوارپوش دکوراتیو و نسبتاً جدید است که روز به روز محبوب‌تر و طرفدارتر می‌شود. پوسترهای دیواری دارای صدها طرح و نقش مختلف هستند. از تصاویر مناظر طبیعی تا طرح‌های فانتزی یا طرح‌های کودکانه روی پوسترها کار می‌شود. حتی پوسترهای سفارشی و با تصاویر دلخواه نیز در بازار دکوراسیون قابل سفارش هستند. نصب پوستر دیواری می‌تواند با کمترین هزینه‌ی ممکن جلوه‌ای باور نکردنی به دکوراسیون داخلی هر فضا بدهد. در واقع، انتخاب یک پوستر دیواری مناسب یک دیوار ساده را به اثری هنری و جذاب تبدیل می‌کند.
پوستر دیواری های مختلف را در پذیرایی، اتاق خواب، اتاق خواب کودکان و جوانان و حتی راهرو و … می‌توان نصب کرد. مدل‌های زیادی پوستر دیواری مناسب و مربوط به مشاغل متفاوت هم وجود دارند که می‌توان در اماکن تجاری یا اداری نصب کرد.
تفاوت پوستر دیواری با کاغذ دیواری در این است که اغلب قریب به اتفاق طرح‌های کاغذ دیواری تصاویر یا خطوط غیر واقع‌گرایانه (Unrealistic images) هستند که از یک الگوی تکرار شونده (Pattern) طبعیت می‌کنند. اما نقشی که روی پوستر دیواری چاپ می‌شود تکراری نبوده و می‌تواند تصویری واقعی از یک منظره، گل و گیاه، دورنمای یک شهر یا …  باشد. به دلیل شباهت در کابرد و نصب پوستر و کاغذ دیواری، برخی به آن کاغذ دیواری پوستری نیز می‌گویند.