سبک کلاسیک

سبک کلاسیک سبکی سنتی غربی است که از معماری روم و یونان باستان برگرفته شده است.تعادل،تقارن،نظم و نقطه کانونی از عناصر مهم در دکوراسیون به سبک کلاسیک است. سبک کلاسیک حس شکوه و بزرگی را به فضای خانه می بخشد.
عنصر اصلی در سبک کلاسیک استفاده از »نقطه کانونی« در محدوده ای است که در آن تعادل بصری ایجاد شده است. برای مثال شومینه ای که بالای آن یک آیینه مزین، و دو صندلی در دو سوی آن قرار دارد. پالت رنگی رایج در این سبک معمولا رنگ هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده است.
طیف های مختلف زرد، آبی، سبز، قهوه ای، و همچنین طیف های خنثی تر مانند انواع خاکستری، صورتی ملایم و رنگ خاک رس، از جمله رنگهایی است که در این سبک به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد. برای حفظ پالت رنگی کلاسیک، سفید را بصورت خالص مورد استفاده قرار ندهید و ته مایه های شیری رنگ در آن ایجاد کنید.

بکار گرفتن سفید خالص شما را به سبک معاصر نزدیکتر می کند. پارچه هایی که در سبک طراحی داخلی کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا از جنس کتان، کرباس و مخمل می باشد و از نظر طراحی بسیار ساده و شیک و بدون تزیینات پر جلوه و افراطی است. بهترین نقش مایه هایی که می توان در المان های خانه به کار برد راه راه های درشت که از معماری یونان و طرح ستون های هرمی که از روم برگرفته است.
محیط هایی به سبک کلاسیک معمولا کفپوش هایی از جنس چوب، سنگ و مرمر بکار گرفته می شود. از اصلی ترین مشخصات این سبک بکارگیری تقارن و تعادل در دو سوی اتاق سمت راست و چپ و قرار دادن آینه ای در نقطه مرکزی آن است.

ستون ها نیز از دیگر خصیصه های سبک کلاسیک است که به معماری یونان و روم باستان بازمی گردد، و نمودهای آن در طراحی داخلی بصورت تاکید بر خطوط عمودی راه راه روی دیوارها و پرده است. برای نشان دادن اتاقی به سبک کلاسیک، از تزیینات و اکسسوارهای کلاسیکی نیز می توانید استفاده کنید. در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک برای تقسیم فضا یک یا چند جسم همانند شومینه،آینه های بزرگ، راه پله های مجلل و… را برجسته تر از محیط انتخاب می کنند.استفاده از ستون و سرستون های رومی یکی از نماد این سبک است .

سبک ایران سنتی

سبک سنتی ایرانی، سبکی سرشار از زیبایی، جذابیت، شکوه و ابهت است، دارای ویژگی هایی است که از ارزشی ویژه برخوردار است، ویژگی هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان های رفیع، ستون های بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه سبک ایرانی است.

دکوراسیون خانه های ایرانی بیشتر به سبک کلاسیک و سنتی گرایش دارند که در عین زیبایی جلوه ای فاخر و باشکوه بخود دارند. این سبک شامل ستونهای بلند و کارشده، فرشهای گرانقدر و ارزشمند دستبافت، پشتی های زردوزی شده، شمعدانهای رنگی و سنتی، طاقچه های درون دیوار، گچبری های هنرمندانه و زیبا، پنجره های چوبی با شیشه های رنگارنگ و قطعات مشبک، کوسن هایی با روکش مخمل و ابریشم گون، از ویژگی های بارز این سبک پرشکوه است.

در این سبک، دیوارها به رنگ روشن رنگ آمیزی می شوند .فرش یکی از اصلی ترین نشانه های شناخت هنر و فرهنگ ایرانی در میان مردم کشورهای دیگر بویژه طبقه فرهنگی آنان بوده است. قالی ایران در گذر قرن ها جلوه ای از هنر و صنعت این سرزمین بوده و استفاده از آن بعنوان یکی از نقاط کانونی و مرکزی در دکوراسیون خانه است.

استفاده از فرش یا قالیچه ایرانی مخصوصا از نوع دستباف چه برای راحتی و آسایش خودتان باشد چه برای جلب توجه
دیگران، سریعا دکوراسیون محیط منزل را متحول می کند و ارزش و سطح زیبایی آنرا چندین درجه افزایش می دهد. فرش ها و قالیچه های پر رنگ خیلی سریع به چشم می آیند و رنگ و هویتی تازه به اتاق شما می بخشند.

سبک مینیمالیسم

سبک مینیمال از آن دسته سبک هایی است که هیچ گاه قدیمی نمی شود و همیشه برای انسان جذاب است، این سبک
دکوراسیون داخلی نهایت صحت و دقت است و هیچ چیزی بیش از حد و زیادی نیست ، بدون زمینه ای گزاف و مجلل.

همین طور که از اسم این سبک مشخص است، تاکید این سبک بر سادگی و بی آلایشی است. رنگ های مورد استفاده در این سبک ممکن است خیلی تیره و خسته کننده یا روشن باشند، یا در برخی موارد ممکن است از رنگ های درخشان و نمایشی استفاده شود.

اجزا و وسایل مورد استفاده در یک مکان با طراحی داخلی مینیمالیست همین طور با اشکال هندسی مثل مربع، مستطیل و دایره می باشند، اما سطوح و ظواهر همه چیز صاف و ساده ، بدون جزئیات و بی آلالیش است.

سبک روستیک

سبک روستیک در فضاهای ویلایی کاربرد دارد و کوشش آن در به درون خانه کشیدن طبیعت خالص است. البته ساختار خام و نپخته ای دارد و دارای اجزائی ناصاف و کمی زمخت است. مبلمان و وسایل روشنایی گاها از کنده درخت، تنه و شاخه ی درختان و الیاف و کنف ساخته می شوند. این سبک در خانه های ویلایی و کوهستانی و روستایی یافت می شود.
پالت رنگی روستیک از تناژ های براق و رنگ های تند عاری است و در عوض شامل رنگ های متنوع و لطیف از دنیای طبیعی است.
منظور از رنگ های طبیعی، رنگ پوست درختان، سنگ و خاک است. ارغوانی و سبز لیمویی ممکن است جزئی از پالت رنگی طبیعت باشند، اما این به آن معنا نیست که گزینه های خوبی برای یک خانه ی روستیک هستند.
سبک روستیک به رنگ قهوه ای محدود نمی شود، می توان رنگ های روشن تری نیز در این سبک استفاده کنید. این رنگ ها به خوبی با فضای روستیک شما هماهنگ می شوند و در عین حال آشنا و سنتی به نظر می رسند. مثال آبی جین، قرمز کوکاکوال، زرد طلایی و فیروزه ای کم رنگ می توانند جزء این دسته باشند.
در این سبک به دلیل نزدیکی به فضای روستایی مواد و مصالح به کار رفته در طراحی دکوراسیون و معماری ساختمان بیشتر طبیعی بوده و چوب یکی از اصلی ترین متریال های به کار رفته است،که حسب نیاز به میز، صندلی، تخت و کمد تبدیل شده اند. آنچه نیاز بوده تراشیده شده و الباقی به همان حالت رها شده است. از پرداختها و نازک کاریها روی چوب خبری نیست و اصالت و مرکز توجه، طبیعت خود چوب است.معمولا چوبها رنگ نمیشوند و یا فقط با پوششی مات بدون اینکه جلا داده شوند ویا با رنگهای مصنوعی چوب را پوشش دهند اندود میگردند.

سبک مراکش

دکوراسیون مراکشی سبکی آشنا برای دوست داران طراحی و دکوراسیون داخلی است. فرهنگ سنتی مدیترانه ای با مایه های فرهنگ و هنر آفریقایی در هم آمیخته و ایده ای نو در دکوراسیون پدید آورده است. در سبک دکوراسیون مراکشی، نفوذ چند فرهنگ دیده می شود، این سبک بسیار جذاب و شور انگیز و منحصر به فرد است. عناصر اصلی در آن فرش، کاشی، ظروف رنگی، سفال فانوس، آثار فلزی، کف پوش سفالی قرمز، سکوهای بیرون زده از دیوار جلوه ای خاص به فضا می بخشد. رنگ های پر جنب و جوش مانند طیف های گوناگون رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد و طالیی و نقره ای بهترین انتخاب ها در سبک مراکشی هستند. . البته رنگ دیوار ها را می توانید سفید یا از تنالیته های رنگ کرم، در طراحی داخلی خود استفاده نمایید. تنالیته های رنگ مختلف رنگ سفالی، ارغوانی ، دارچینی و زرد زنجبیلی نیز معرف رنگهای مناطق گرم هستند. مبلمان در این سبک از چوب های منبت کاری شده و مشبک هستند. سایبان های نصب شده بر روی سکو ها و تخت ها یکی دیگر از عناصر زیبا در این سبک است. استفاده ازکاشی در این سبک بسیار متداول است.

سبک ژاپنی

وجود هزاران سال سنت در کشور ژاپن تاثیر زیادی بر روی زیبایی شناسی معماری و دکوراسیون داخلی آن گذاشته است و نتیجه آن یک نوع طراحی داخلی بسیار فرهنگی و ملایم شده است .

سبک ژاپنی حول محور زندگی آرام و منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، و عشق به زیبایی طبیعی
می چرخد.

در فرهنگ ژاپنی عشق به طبیعت و احترام به آن ریشه بسیار عمیقی دارد. بهترین راه برای ایجاد یک پیوند قوی با
دنیای طبیعی این است که آن را وارد فضای زندگی خود کنیم.


در دکوراسیونهای ژاپنی معمولا از رنگهای خنثی و طبیعی برای ایجاد زمینه ساده استفاده می شود. تاکید بیشتر بر روی معماری کار است و نظم هندسی در کارها احساس میشود. ضمن آن که رنگهای طبیعی احساس ریخت و پاش بودن را کم می کند و بر سادگی که لازمه طراحی شرقی است، تاکید دارد. وقتی از طراحی ژاپنی سخن به میان می آید، منظور تک رنگ بودن و بافت غالب است.
رنگهای شرقی معموال خالصند. برخلاف هنر غربی، که ترکیبی از رنگ و رسیدن به رنگهای جدید است، هنر شرقی بکر است و هدف همان رنگ اصلی است.
مبلمان به این سبک کوچک و چندمنظوره می باشد. مثال از تشکهای ژاپنی برای نشستن و خوابیدن و از سینیهای پذیرایی برای سرویس غذاخوری هم استفاده میشود